Hädaolukord ei tähenda, et valitsus on täiesti vaba kehtestama mis tahes piiranguid. Riigiasutustele kehtib endiselt siseriiklik ja rahvusvaheline õigus, mis tähendab, et kõik õiguste piirangud peavad põhinema seadusel ega tohi olla meelevaldsed. Kehtivad ainult sellised erandid ja meetmed, mis on "olukorra tõsiduse tõttu vältimatult vajalikud".

On mitmeid asjaolusid, mis määravad kindlaks, kas konkreetne erand on vajalik ja proportsionaalne, ning need asjaolud on igal üksikjuhul erinevad. See tähendab, et vajalik ja proportsionaalne võib varieeruda olenevalt asjaomastest õigustest, hädaolukorra olemusest, piirangute liigist, pikkusest, edasikaebamise võimalustest ja muudest aspektidest.

näide Vahetult pärast terrorirünnakut võivad riigid teha erandi õigusest isikuvabadusele ja lubada ajutiselt kinnipidamist ilma kohtumääruse või kohtuliku kontrollita. Kohtuliku kontrolli ja kinnipidamise vaidlustamise võimaluse täielik välistamine ei pruugi aga olla enam õigustatud teatud aja möödudes, mille jooksul riigiasutustel on olnud aega välja selgitada, kas kinnipeetavad olid seotud terroritegevusega ja kujutasid endast ohtu avalikkusele.

Vajalikkus

Vaatamata muudele aspektidele peavad kõik inimõigusi piiravad meetmed olema hädaolukorrast tulenevate väljakutsetega toimetulemiseks tõeliselt vajalikud ja neid ei saa kasutada muudel põhjustel. See tähendab, et riigid võivad kehtestada inimõigusi piiravaid erakorralisi meetmeid ainult juhul, kui:

  • meetmed on tõeline vastus hädaolukorrale
  • meetmed on olukorras rangelt nõutavad ega ole enneaegsed ega ebavajalikud
  • erakorraliste meetmete kuritarvitamise vastu on piisavad kaitsemeetmed, sealhulgas sõltumatu kohtu poolt läbivaatamise võimalus

Juhtumipõhine hindamine

Kohtud vaatavad tavaliselt olukorda tervikuna, et teha kindlaks, kas erandid ja hädaolukorra lahendamiseks võetud meetmed on vajalikud ja proportsionaalsed. See tähendab, et iga õiguse ja piirava meetme kohta tuleb alati anda juhtumipõhine hinnang. Selle hindamise tulemus võib samuti olukorra arenedes muutuda. Näiteks meetmed, mis olid alguses hädaolukorra lahendamiseks vajalikud, ei pruugi enam olla vajalikud ja neid tuleb aja möödudes kohandada või tühistada.

näide Peaaegu täielik avalike kogunemiste keeld võib olla õigustatud pandeemia haripunktis, kui palju inimesi on nakatunud, haiglaravil või suremas. Täielik keeld ei pruugi aga olla enam õigustatud, kui nakatumise määr on madal ja muud meetmed, nagu kohustus korraldada kogunemisi õues, minimaalse vahemaa hoidmise nõuded või kaitsemaskide kandmise kohustus, võivad olla sama tõhusad, ilma kogunemisi täielikult keelustamata.

Riigid peavad olukorda pidevalt jälgima ning erandite ja piiravate meetmete vajadust ümber hindama.

Materjalid

Viimati uuendatud 28/04/2023